srail boykotu sonras yerli rnlere ilgide byk art yaanyor
Konuyla ilgili AA muhabirine aklama yapan stanbul Gda ve htiya Maddeleri Perakendeciler Dernei (stanbul PERDER) Ynetim Kurulu Bakan Faruk Gzeldere, saldrlarn balad dnemlerden bu yana tketicilerde yksek bir hassasiyet olutuunu vurguyarak, “Tketicilerin boykot rnlere kar duyarll olutu. Belirli markalarn tketiminde yzde 30-40’lara varan bir azalma olmutu. zellikle temizlik, kiisel bakm, iecek ve kahve gibi kategorilerde. Burada yerli markalarn zellikle iecek ve temizlik gruplarnda pazar paylar artt.” diye konutu.Tketicinin bu kapsamda ciddi bir etkisi olduunu syleyen Gzeldere, “Boykot kurumsal deil ancak bireysel bir inisiyatif. Saldrlarn ilk zamanlarnda boykot ok etkiliydi, hassasiyet zirveye ulamt. Ama bugn geldiimiz noktada hassasiyette azalmalar var.” ifadelerini kulland.Gzeldere, marketlerde konuyla ilgili yaplan almalara ynelik yerli retici markalarn rnlere yerli retim olduuna dair etiketler eklediklerini de belirterek, unlar kaydetti:”Belli kategorilerde zellikle pazara giremeyecek yerli markalara gzel bir frsat oluturdu. Yerli markalarmz da buradaki bu tevecch grp yeni rnler rettiler. zellikle bulak makinesi kapslnde ok farkl rnler retildi. Bununla beraber dier di macunu, ampuan, kiisel bakm rnlerinde de bir hassasiyet olumutu. Onlara da bir frsat olutu. Markalarn daha srdrlebilir ve kalc olmalar iin en azndan tketicilerin lehine fiyat skalasn dzgn bir ekilde devam ettirmeleri yarar salayacaktr. En iyi boykot retimdir. lke ekonomimiz iin kendi markalarmz karmamz lazm. Yerlilik diyoruz, bu manada gerekten zellikle gda rnleri tarafnda yerliliin ne kadar kymetli olduu ortaya kyor. Bizim gerekten yerli retimi, yerli markalarmz oluturup gl bir hale gelmemiz lazm.” – “2025’TE K KAT PAZAR PAYINA ULAACAIMIZA NANIYORUZ”Ouz Holding st Yneticisi (CEO) Enes rer, holding olarak rakiplerinden farkl bir ekilde srekli yatrm yaptklar iin boykot dnemine hazr bir ekilde girdiklerini syledi.rer, bu hazrln ok byk bir avantaj olduunu belirterek, talebi karlamann nemine dikkati ekti.Saryer markalarnda gazl ieceklerinin olduunu vurgulayan rer, boykot ncesi duruma deinerek, “Boykot ncesinde yle bir durum vard. Pazar liderleri pazar domine ettii ve marka bilinirlii ok yksek olduundan kaynakl bir tketici alkanl vard. Bunu krmak, bunu deitirmek farkl bir rn veya tad denetmek ok zordu. Ancak boykot sreci bize bu imkan verdi. Biz de ciddi bir ekilde hazr olduumuzdan bu frsat ok iyi deerlendirdik.” dedi.rer, Saryer Kola’da direkt eker kullandklarn, tatlandrc kullanmadklarn dile getirerek, “Bu durum rnn nefasetini, tadn, her eyini etkileyen bir faktr olduundan dolay, deneme ansn bulduumuzda tketici sadakati olutu. Bu ekilde olutuunda da operasyonumuz bir barem birim satyorken, bareme yani katna kt ve imdi bu artarak da devam ediyor.” eklinde konutu.u anda pazarda yzde 3 Saryer Kola olarak pay alm durumda olduklarn ve dnyadaki konjonktrler gerei boykotlarn dnem dnem yaanmakta olduunu syleyen rer, genellikle ok ksa sreli ve etkisi uzun srmeyen boykotlar yaandndan dolay bu boykot dneminin farkl olduunu dile getirdi.rer, “nsanlar bu boykotu uzun sreli devam ettirdi. Burada yurt d meneli rnlere kar bir tavr alnarak lkemizin yerli, milli, Trk markalarna kar bunlarn kullanmna kar ciddi bir tevecch gsterdiler. Orada da iini iyi yapan firmalar ciddi bir ekilde byme frsat yakalad ve biz de onlardan biri olduk.” deerlendirmesinde bulundu.En fazla enerji iecei satarken, u anda Saryer markasnda kola satacak ekilde kendi i oranlarnn sralamalarnn da deitiini anlatan rer, yle devam etti:”Bir nceki yla 300 endeks gidiyoruz. Ancak bu bir balon deil. Pazardan, i ortaklarmzdan ve son tketicilerimizden grdmz bu. Ouz ecek olarak, boykot ncesi dneme ait ciromuzu boykot sonras dnemde e katladk. Dolaysyla Ouz Holding olarak toplamda 30 milyon avroluk bir hat yatrm gerekletirdik. Son teknoloji hatlarmzla da Adana, Konya ve Sakarya fabrikalarmza u anda ikier tane daha yine gazl retimi yapacamz hatlardan alyoruz. Dolaysyla bu bymenin artarak devam edeceini, pazar paymzn da 2024 kapan verilerimize gre 2025’te iki kat pazar payna ulaacana inanyoruz ve btn hazrlklarmz da bu minvalde yapyoruz.”- “BOYKOTU HAFFE ALMAMAK, NEMSEMEK LAZIM”Tketici Konfederasyonu (TKONFED) Bakanvekili brahim Gll de dnyada birok firmann yalnzca ticaret deil bunun yan sra birtakm siyasi dncelerle hareket edebildiini, artk insanlarn tepkilerini gsterirken sosyal medyann dnda o rnleri almayarak boykot sistemini uygulamaya baladklarn ifade etti.Boykotun etkili uygulanmas halinde ciddi anlamda ses getirebileceine ve siyasi dengeleri dahi deitirebileceine iaret eden Gll, unlar kaydetti:”Yani o rnlerin devletlerin politikalarna etkisi olabilir. Gnmzde ise devletler maalesef insanlk d uygulamalar, eylemler yapabiliyorlar. Biz byle bir irketin ordularna destek olup ba yaptn ve bu ordunun da baka toplumlara zulmettiini grnce ister istemez o rnlere kar olan ihtiyacmz, sempatimiz, alma isteimiz bir anda yok olabiliyor. Ve dolaysyla da toplumsal anlamda tepkimizi ortaya koyabiliyoruz. imdi Trkiye’de de boykotu ciddiye alan, etkili olabileceini dnen ve byle bir hareket balatan bir grup var. srail mallarn boykot ederek en azndan bir tepki gsterme, nlemeye alma ynnde bir durum sz konusu. Ama Trkiye’de tm tketiciler olarak ayn hassasiyeti gsterebiliyor muyuz? Maalesef ayn hassasiyeti gsterdiimiz sylenemez. Bunun tm medyada duyurulmasyla birlikte boykot ars yaplmas ve bu boykotun da gzel bir ekilde izah edilmesi halinde bunun yaygnlaabilecei kanaatindeyiz. Boykotu hafife almamak, nemsemek lazm.”