Uçak kazasında hayatta kalmak mümkün mü?
SERDAR KILIÇ / İSTANBUL Embraer 190 tipi yolcu uçağı yere çakıldığında kuyruk bölümü kısmen sağlamdı. 38 kişinin hayatını kaybettiği kazada 29 yolcu kurtuldu. Kurtulanların tamamı uçağın arka kısmında oturanlardı. 25 Aralık’ta, Bakü-Grozni seferini yapan Azerbaycan Hava Yolları’na ait 8432 sefer sayılı Embraer 190 tipi yolcu uçağı, Kazakistan’ın Aktau kentine 3 kilometre uzaklıkta trajik bir şekilde düştü. Çarpışmanın etkisiyle zemine şiddetli bir şekilde çarpan uçak, burun ve gövde kısmında ağır hasar aldı, ancak kuyruk kısmı bütünlüğünü korudu. Bu durumda özellikle sosyal medya’da ‘’uçakta en güvenli yer kuyruk bölümü’’ sorusunu gündeme getirdi. Peki gerçekten uçak kazasında kuyruk bölümünde oturulursa kurtulma şansı artar mı? KUYRUK BÖLÜMÜ EN GÜVENİLİR YER Mİ? Genel görüşün aksine uçak kazasında hayatta kalma şansı kara kazalarına nazaran oldukça yüksek. Dünya İstatistiklere göre; her 1,2 milyon uçuştan biri kaza yapıyor. Yani bir kişinin ölümcül bir uçak kazasına karışmadan önce 55 bin yıl boyunca her gün uçması gerekiyor. Avrupa Ulaşım Güvenliği Konseyinin 1996’daki bir çalışmasına göre teknik olarak uçak kazalarının yüzde 90’ında hayatta kalmak mümkün. Bu iki çalışmanın üzerinden yaklaşık 20 yıl geçti ve uçak güvenliğinde daha fazla ilerleme kaydedilirken ölümlü kazaların sayısı da azaldı. ABD Ulaştırma Departmanı’nı verilerine göre havacılık kazalarında yıllık ortalama 138 kişi ölüyor. Dünyada zehirlenerek ölenlerin ortalaması 15 bin 206, iş yerindeki kazalarda bu sayı 5 bin 800 civarında olduğu biliniyor. Teknik verileri ve uzman görüşleri uçağın arka koltuklarına oturmanın hayatta kalma şansını artırdığına vurgu yapıyor. Buna göre arkaya oturmak kaza sırasında hayatta kalma şansını yüzde 40 oranında artıyor. Verilere göre; uçağın arka kısmına, kanatların da gerisine oturmak hayatta kalma ihtimalini yüzde 69 yükseltiyor. Havacılık yetkilileri acil çıkış koridoru ile aranızda 5 koltuk sırasının bulunmasını tavsiye ediyor. Uçağın ön kısmının yanı sıra orta kısmı da kaza sırasında en büyük darbeyi alan bölmeler olarak biliniyor.