Turkuvaz Medya’da ihracat zirvesi | Ticaret Bakanı Ömer Bolat: İsrail ambargo nedeniyle sıkıntı çekiyor
İHRACATÇIYA DESTEKLERİMİZ ARTACAK
Ticaret Bakanlığı, bu yıl 267 milyar dolarlık hedefe ulaşmak için gece gündüz çalışan ihracatçılara desteklerini artırdı. İhracat Genel Müdürü Kılıçkaya, “İhracatçılarımıza verdiğimiz destekleri her geçen gün artırıyoruz” dedi
Sabah Gazetesi Ekonomi Editörü Feride Cem’in moderatörlüğünde gerçekleştirilen panelde Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, İstanbul Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı ve Meyve Sebze Mamülleri Sektör Kurulu Başkanı Melisa Tokgöz Mutlu ve İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Başkanı Ahmet Öksüz, Türkiye ekonomisinin belkemiği konumundaki ihracatın artırılması konusundaki yol haritalarını paylaştılar. Ticaret Bakanlığı olarak ihracatın artırılması için verilen destekleri sürekli genişlettiklerini söyleyen Mehmet Ali Kılıçkaya, “İhracatçılarla sürekli temas halindeyiz. İhracatçılarımıza ticari bilgi ve enformasyon konusunda büyük destek veriyoruz. Pazar araştırması faaliyetleri kapsamında Kolay İhracat Platformu, Ticari Bilgi Yönetimi, İhracat Destek Ofisleri, Dış Ticaret Bilgilendirme Seminerleri ile onların her türlü sorusuna yanıt bulmalarını sağlıyoruz” dedi. İhracatçımıza mal tarafında 16.5 milyar TL, hizmet tarafında da 5.5 milyar TL dolmak üzere toplamda 22 milyar TL’lik bir bütçeyi destek olarak veriyoruz” dedi. Geçtiğimiz yıl yürürlüğe aldıkları e-ihracat desteklerine dikkat çeken Kılıçkaya, “Bu alan hem ülkemizde hem dünyada gelişiyor. Türkiye’de de çok yoğun bir ilgi var. İhracatımızın yüzde 2’sini bu yolla yapmayı hedefliyoruz” diye konuştu.
YÜZDE 70’E ÇIKIYOR
İhracatçıya yurtdışı pazar araştırması, fuar, kira, tanıtım, yeşil mutabakata uyum projesi, marka ve Turkqualty gibi birçok kalemde destek verdiklerini ifade eden Kılıçkaya, “Hedef ülkelerde verdiğimiz destekleri yüzde 70’e kadar çıkarıyoruz” dedi. Konuşmasında Kolay İhracat Platformu’na büyük önem verdiklerini anlatan Kılıçkaya, “Benim şöyle bir ürünüm var, nereye satabilirim” diyen herkesin bu platformda her türlü sorusuna tatmin edici yanıt bulabildiğini kaydetti. Platform üzerinden ihracatçının ilk etapta ihtiyaç duyacağı hap bilgileri sunduklarını anlatan Kılıçkaya, şunları kaydetti: “İçinde 18 milyon alıcı firma bilgisinin olduğu bu platformda yapay zeka temelli bir asistanımız da bulunuyor. Platformumuzu her geçen gün güncelleyerek daha işlevsel hale getiriyoruz. Yapay zekanın yanı sıra ticaret müşavirlerimiz de de ihracatı artırma konusunda önemli bir rol üstleniyor. 119 ülkede, 180 merkezde, 270 kişilik kadroyla 7/24 hizmet veriyoruz.” İhracatçıların finansman ihtiyacını karşılamanın önemine vurgu yapan Kılıçkaya, Eximbank ve İGE kanalıyla önemli destekler verdiklerini kaydetti.
ELEMAN EN BÜYÜK SORUN
Dünya ticaretinde gıda ve hayvancılığın büyük önem taşıdığını söyleyen İstanbul Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı ve Meyve Sebze Mamülleri Sektör Kurulu Başkanı Melisa Tokgöz Mutlu ise “Şu anda gündemde bir iklim krizi var. Dünya şu anda 1.5 derece ısındı ve bunun nereye gideceğini bilemiyoruz” dedi. İhracatta sürekli artı veren bir sektör olduklarına dikkat çeken Mutlu, “Ülkemizde yetişen bütün tarımsal ürünleri işleyip katma değerli hale getirip, ihraç ediyoruz. Türkiye dünyada çok önemli tedarikçi konumunda. Dünya ticareti gıda üzerinde yoğunlaşmaya devam edecek. Hükümetin verdiği desteklerle önce yakın pazarlarımıza satış yapıyoruz. Ancak 3.5 saatlik uçakla 1.5-2 milyar milyar kişiyi doyuracak mesafedeyiz, bu bizim için çok büyük bir avantaj. Bakanlığımızın desteği ile Güney Amerika’dan Uzak Doğu’ya her yerde varız. Uzakdoğu’da büyük bir potansiyel var. Yeni Zelanda’dan Uruguay’a her yerden talep alıyoruz.” İç pazarda fiyatların ihracat yüzünden arttığı görüşüne katılmadığını dile getiren Mutlu, “İhracat iç pazardaki enflasyonu tetikleyen bir unsur değil. Biz ülkemizi ihracatta dünyanın önemli ülkelerinden biri haline getirmeye çalışıyoruz. Var gücümüzle ihracatımızı artırmaya devam ediyoruz. Bizim en büyük problemimiz maalesef işçilik. İhracatta artı veren bir grubuz. Dünyada tarımın ilk kurulduğu yer Anadolu. Bizim ne yapıp yapıp, ekmeye, biçmeye ve üretmeye devam etmemiz lazım” diye konuştu.
KUR ENFLASYONA PARALEL ARTSIN
Tekstilin Türk ekonomisinin bel kemiği konumunda olduğunu söyleyen İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Başkanı Ahmet Öksüz, “İlk 4 ayda ihracatımızda bir miktar gerileme var ama adet bazında artış var” dedi. Maliyetlerinin yüksek olduğunu ve işçilik maliyetlerinin öne çıktığını anlatan Öksüz, beklentilerini şöyle sıraladı: “Biz sektör olarak ‘kurlar artsın’ tarafında değiliz rekabetçi kur istiyoruz. Enflasyona paralel olmasa da yakın bir ölçüde artması bizim rekabet gücümüzü artırır. Güçlü bir sektörüz. İstihdam başta olmak üzere verdiğimiz dış ticaret fazlasıyla da cari açığa katkı sunuyor. Üretimde 1.1 milyon kişi istihdam ediyoruz. Dünya ticaretinden de sektör olarak yüzde 3.5 pay alıyoruz. Tekstilde AB’nin en büyük ikinci, hazır giyimde ise üçüncü büyük tedarikçisiyiz. 82 milyar dolar üstünde de bir üretim hacmimiz var.” İstihdamda büyük sıkıntı olduğunu söyleyen Öksüz, “Sosyal yardımlar elbette ki ihtiyaç sahibi için çok önemli. Toplumumuzda birçok kesime mutlaka yapılması gerekiyor. Ancak istihdam sorunun çözümü için çalışabilecek durumda olanların, çalışmaya yönlendirilmesi lazım. Ancak bunun bizim önümüzde engel olduğunu söyleyebilirim. Türkiye’de işsizlik sorunu olduğunu düşünmüyorum. Çalışmak isteyen herkes iş bulabilir. Çalışmamak en büyük maliyet. Biz de firmamızda ciddi sıkıntı yaşıyoruz. İstihdam sorunundan dolayı kapattığımız işletmeler var. Ticaret Bakanlığı destekleri bizim için çok önemli. Maddi desteklerin yanı sıra Yeşil Pasaport konusu da bizim için çok önemli. Burada yaşanan sıkıntılar ihracatımızı olumsuz etkiliyor” değerlendirmesini yaptı.