Dünyada her eve girmeyi hayal etmek
Ülkelerin ekonomik gücünü, o ülkede doğan ve dünyaya yayılan markalarıyla ölçen anlayışın kendini her gün yeniden kanıtladığı bir dönemdeyiz. Ve biz; bu anlamda bir süredir dünyada kendinden söz ettirmeyi başaran markalarıyla gücünü giderek artıran bir ülkeyiz. INBUSINESS Dergisi’nin bu ay kapağına taşıdığı Hayat Holding, Türkiye’nin küresel olarak her geçen gün güçlenen kurumlarından. Doğduğu pazarda yani Türkiye’de alanındaki çok uluslu şirketlere uzun zamandır kafa tutan Hayat Holding, yurtdışında da rakiplerini zorluyor. 17 ülkede, 44 üretim tesisi olan Holding, 2023 yılında 4 milyar doların üzerinde ciro elde etti. 100 ülkeye ihracatı var. Hızlı tüketim ürünleri sektöründe Hayat; ağaç bazlı panel sektöründe dünyanın 4. büyük oyuncusu olan Kastamonu Entegre; liman işletmeciliğinde ise Limaş’ın öncülük ettiği 67 şirketi ve 20 bini aşkın çalışanıyla büyük bir oyuncu. Dünyanın dördüncü büyük bebek bezi üreticisi olarak Amerikan ve Japon şirketlerin ensesinde soluğunu hissettirecek kadar iddialı. Ortadoğu, Doğu Avrupa ve Afrika’nın en büyük temizlik kağıtları üreticisi ve hızlı tüketim sektörünün liderleri arasında. Dahası da var… Bulunduğu sektörlerdeki bu global pozisyonunu daha da ileriye taşımak için son 5 yılda (2024 dahil) 2.1 milyar dolar yatırım gerçekleştirdi. Hayat Holding İcra Kurulu Başkanı Avni Kiğılı, globalde yakaladıkları başarının sırrını, “Bizim şirketlerimizde öne çıkan üç ana değer var; girişimcilik, cesaret ve azim. Kimi üreticilerin küçümsediği pazarlara kaliteyi getirerek başarıyı yakaladık. Bulunduğumuz hiçbir ülkede kendi evimizde kullanmayacağımız bir ürünü üretmedik” sözleriyle ortaya koyuyor. Ardından bir adım sonrasına ilişkin hedeflerini paylaşıyor. Başta Bingo, Papia, Familia, Molfix, Molped gibi 49 markasıyla Türkiye’de hemen hemen her eve giren Avni Kiğılı’nın hedefi artık dünyada da her eve girmek. Başlıkta ‘dünyada her eve girmeyi hayal etmek’ dedim ama Kiğılı, hayal etme aşamasını geçmiş, hatta planlamayı da… Artık en az bir ürünüyle dünyada her eve girmek için geliştirdiği global büyüme stratejisini uygulama aşamasında.
Holding’in gündemini, “Çok ciddi yatırım dönemindeyiz” şeklinde özetleyen Avni Kiğılı, “Bulunduğumuz her ülkede pazar payı olarak ilk üçteyiz. Dünyanın her hanesinde bir Hayat ürünü olmasını hedefliyoruz, istiyoruz. Ve imkanlarımız var oldukça bunları insanlarla paylaşmayı hayal ediyoruz” diyor.
Yeni yatırımlara ve globalde güçlenmeye odaklanan Hayat Holding, bugünlerde finans sektöründe açtığı yeni kulvarla gündemde. Türkiye’nin ilk lisanslı dijital bankası Hayat Finans’ı kuran Holding, sadece Türkiye’de değil uluslararası yatırım çevrelerinde de dikkatleri üzerine çekti. 2000’li yılların başından bu yana fırsat kolladığı finans sektöründe de hedefleri iddialı. Avni Kiğılı, Hayat Finans’ın, BDDK’nın tam 37 yıl sonra ilk kez bir Türk şirketine bankacılık lisansı vermesiyle başlayan yolculuğunu, daha şimdiden global bir markaya dönüştürmek üzere kurgulamış durumda. İlk etapta Türkiye’nin ilk dijital bankası olarak bir zihinsel dönüşüm başlatmayı hedefleyen Kiğılı, “Sektörde dönüşümün liderliğini üstleneceğiz. İşimizi ülkemizde iyi yapıp önümüzdeki dönemde global bir banka olmayı planlıyoruz” şeklinde konuşuyor.
Daha çok faaliyetleriyle gündeme gelmeyi tercih eden ve medyaya nadir konuşan Avni Kiğılı’nın INBUSINESS’a verdiği bu özel röportajı kaçırmayın derim.