2024te globalde 93 milyonun üzerinde araç üretilecek
04.02.2024 14:50Son Güncelleme: 04.02.2024 14:50
Haber Kaynağı: Mehmet Ali KantarcıGlobal araç üretiminin bu yıl 93 milyon adetin üzerinde oluşması öngörülüyor. Ancak uluslararası raporların Türkiye’de üretiminin yüzde 7 gerileyeceğini öngördüğünü söyleyen Saydam şunları söyledi:“Bu küçülme öngörülürken Avrupa; Stellantis’in bazı platformları yurt dışına taşıyacağı, Ford Otosan’ın bazı platform üretimlerini geciktireceği varsayımı üzerinden gidiyordu. Biz ise bilginin kaynağına daha yakın olduğumuzdan bunun böyle olmadığını biliyorduk ve biz en başından itibaren hep aynı şeyi söylüyorduk. Doğru adımlar atıldığında büyüyeceğini görüyorduk ve büyümeyle sonuçlandı. Peki bu sene ne olacak? Bazı adımlar atılırsa 2023’teki güçlü iç pazar korunursa o zaman bu sene de geçen seneki trendin devamı olarak 1.6 milyon adetleri yakalamamız da mümkün.”Endişelerimiz varTAYSAD olarak tedarik sanayi konusunda endişeleri olduğunu belirten Saydam,” Ana sanayi ihracatı düşmeyecektir çünkü ana sanayinin araç ihracatı aynı kalsa bile, araç konfigürasyonlarının katma değeri daha yüksek olduğu için, ihracat değer olarak artacaktır. Fakat tedarik sanayi tarafında görüyoruz ki Avrupa’nın küçülmesisöz konusu. Bu küçülme tedarik sanayisine de yansıyacak. Bundan dolayı biz 2024’te küçük bir gerileme bekliyoruz. Buna rağmen yine toplam hedefi 36 milyar dolar olarak öngörüyoruz. Bütün çalışmalarımız ve hedefimiz bu ihracatı artırmak.”Elektrikli araç lityum rezervi ile sınırlıBugünkü ana sanayi yatırımlarının çoğunun elektrikli veya hibrit ile alternatif yakıtlara yönelik olduğuna dikkat çeken Saydam şöyle devam etti:“TAYSAD’ın son iki senesindeki yeni üyelerin yüzde 90’ı ki bu bahsettiğim 40 üyenin 35’i elektrikli araçla piyasaya giren üyeler. Bu kamera algılama sistemi üreten bir şirket olabilir, batarya üreten bir şirket olabilir. Farasis – Togg ortaklığındaki Siro Türk otomotiv tedarik sanayisi değil mi? Siro bizim üyemiz demek ki batarya üretiyoruz. Ama önemli olan kim daha hazır değil. Şu anda ana sanayi bir söylem üzerinde yola çıkıyor. Elektro-mobilite hedefimiz, biz gerekeni yapıyoruz diyorlar. Onların beklentileriyle eş zamanlı olarak da TAYSAD üyeleri de değişiyor, dönüşüyor. Biz ana sanayi kadar bunu yansıtamıyoruz veya hızlı yapamıyor olabiliriz. Biz sonuçta Gebze’de, Sakarya’da, Manisa’da imalat yapan ve küreselleşmek isteyen hedefi küreselleşmek olan şirketleriz. Onlarsa 30, 40 noktada sadece araç üreten değil araç geliştiren kurumlar ve bu bir zincir şeklinde ilerliyor. “