5. sınıfların zor sınavı: Ne ilkokullu olabildiler ne de ortaokullu – En Son Haberler
AYSEL BOZAN YILMAZ- Türkiye’de, 4+4+4 eğitim sistemi kapsamında, 5. sınıflar ortaokul kademesinde, 8. sınıflarla birlikte eğitim görüyor. Dünyadaki uygulamalara bakıldığında ise pek çok ülkede, ilkokul kademesinin 6 yıl olması dikkat çekiyor. Bir kısmında bu süreye okul öncesi de dahil. Uzmanlara göre, artık ergenliğe adım atan 8. sınıflar ile 5. sınıfların aynı fiziki ortamda eğitim görmeleri doğru değil. Çünkü yaşları küçük olduğu için 5. sınıflar, akran zorbalığı başta olmak üzere pek çok olumsuz durumla karşı karşıya kalabiliyor. Üstelik bu yaş grubunun çok sayıda öğretmenle karşılaşması da okula uyumlarını zorlaştırıyor. Eğitim uzmanlarının 5. sınıflara yönelik görüş ve önerileri şöyle:Gelişim süreçleri farklıProf. Dr. Mustafa Özcan (MEF Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı): Çocuklar için ortaokul yılları zor yıllardır. Bu yıllarda çocuklar fiziksel, zihinsel ve duygusal bir gelişim ve dönüşüm sürecinden geçerler. Vücutları ve görünümleriyle birlikte duygu ve düşünceleri de değişir. Henüz bu gelişim ve değişim sürecine girmemiş olan 5. sınıf öğrencilerinin bu süreci yaşayan 7 ve 8. sınıf öğrencileriyle aynı ortamda bulunması 5. sınıftakileri hem sosyal hem de akademik açıdan etkiler. Bu birlikteliği bahçe, yemekhane, tuvalet, koridorlar gibi ortamlarda yönetmek zordur. Ortaya çıkan sorunlardan birisi zorbalıktır. Okul sisteminin 1+5+3+3 olması gerektiğini düşünüyorum. Okul öncesi anaokulu dönemi iki yıla çıkarılabilir. Eğer iyi programlanırsa lise dört yıl olabilir. Ancak Türkiye’deki dört yıllık lise uygulamasında son sınıflar hayata değil sınavlara hazırlanmakta. Niyet bu olmasa da gelinen nokta bu.‘Arada kaldılar’Prof. Dr. Muhammet Baştuğ (İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi): 4+4+4 şeklindeki kademelendirmede, en çok sorun yaşayan öğrenci grubu, 5. sınıflar. Bu öğrenciler ne ilkokullu ne de ortaokullu olabildi. Adeta arada ve sahipsiz kaldılar. Bu yaş öğrencileri tek bir yetişkin rehberliği ve modeline ihtiyaç duymaya devam etmekte. Özellikle farklı bir okul, farklı arkadaşlar ve çok sayıda öğretmenle karşılaşma, onların uyumunu zorlaştırmakta. Akademik sorunların yanı sıra özellikle sosyal, duygusal olarak zorlanmaktalar. Ayrıca 8. sınıf öğrencileriyle aynı ortamda bulunmaları akran zorbalığı riski de taşımakta. Gelişmiş ülkelerin çoğunda ilkokul, 6 yıl boyunca tek öğretmenle sürüyor. dürmekte. Bizde bu sürenin 4 yıla indirilmesi, bu yaş düzeyinden beklenen gelişimi tamamlamayı riske etmiştir. İlkokulun yeniden 5 yıla çıkarılması gerekiyor.Servislerdeki tehlikeFarklı yaş gruplarının, yetişkinlerin gözetiminde olmaksızın aynı servisi paylaşmasının da olumsuz sonuçlar doğurabileceğini kaydeden Çocuk ve Ergen Psikiyatristi Doç. Dr. Çiğdem Yektaş, “Çocuklar kendi yaş grupları düzeyinde akran rekabetini, çatışmayı yönetme ve akran baskısına karşı koyabilme gücüne sahip olabilirken, kendilerinden yaş ve gelişim düzeyi bakımından ileride olan çocuklar karşısında bu becerilerini kullanamayabilirler” diyor. Küçük çocukların dezavantajlı durumda olduğunu belirten Yektaş, şunlara dikkat çekiyor: “Bu da çocuklar arasında sık gördüğümüz rekabet ve güç denemesiyle ilgili çocuk yaş gruplarının fiziksel ve duygusal açıdan incinebileceği olumsuz durumlar doğurabilir. Öte yandan ergenlik dönemindeki bir çocuk grubuyla aynı ortamı paylaşan daha küçük yaştaki çocukların maruz kalacakları konuşmaların ve şakaların içeriği ve şekli onlarda uygunsuz davranışları kolayca kopyalama ve taklit etmeye yol açabilir. Küçük yaş grubunun duygusal stres yaşaması da kaçınılmaz.”Dünyada ilkokul uygulaması nasıl?ABD: 5 yıl (5-11 yaş)
İngiltere: 6 yıl (5-11 yaş)
Almanya: 4 yıl (6-10 yaş)
Fransa: 5 yıl (6-11 yaş)
Finlandiya: 6 yıl (7-13 yaş)
Japonya: 6 yıl (6-12 yaş)
Küba: 6 yıl (6-12 yaş)
Güney Kore: 6 yıl (6-12 yaş)15 ile yeni milli eğitim müdürüBazı bakanlık ve kurumlara ilişkin atama ve görevden alma kararları, Resmi Gazete’de yayımlandı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan imzasıyla yayımlanan kararlara göre; Edirne İl Milli Eğitim Müdürü Önder Arpacı, Çorum İl Milli Eğitim Müdürü Abdullah Kodek, Şanlıurfa İl Milli Eğitim Müdürü Fevzi Kurt, Gümüşhane İl Milli Eğitim Müdürü Adnan Gürbüz, Tekirdağ İl Milli Eğitim Müdürü Ersan Ulusan, Balıkesir İl Milli Eğitim Müdürü Ali Tatlı görevden alındı. Karar göre, 15 ile de milli eğitim müdürü atandı. İller ve atanan müdürler şöyle: Mardin – Ali Eyyüpkoca, Mersin – Fazilet Durmuş, Kayseri – Coşkun Esen, Sakarya – Coşkun Bakırtaş, Edirne – Ferhat Yılmaz, Bolu – Fatih Öncü, Çorum Cemil Çağlar, Isparta – Recai Ocak, Kahramanmaraş – Erhan Baydur, Şırnak – Bilal Yılmaz Çandıroğlu, Çanakkale – Mine Hayta, Şanlıurfa – Asım Sultanoğlu, Tekirdağ – Abdülaziz Yeniyol, Balıkesir – Murat Demir ve Gümüşhane – Şener Doğan. -EĞİTİM SERVİSİ