”arj istasyonlar” elektrikli aralarn nnde kouyor
Son dnemde teknolojik dnmn en youn yaand alanlardan birini otomotiv sektr oluturuyor. Tm dnyada elektrikli aralara gei eilimi gleniyor. Elektrikli aralara geile birlikte bunlar iin gerekli altyaplarn oluturulmasna ynelik yatrmlar hz kazanyor. arj istasyonlar sektr de elektrikli aralarn ihtiya duyduu enerji ihtiyacn karlamak iin youn mesai harcyor.Trkiye’de sektrn geliimine katk salayan Astor Enerji’nin elektrikli ara arj istasyonu itiraki Astor arj, Trkiye genelinde 200 yksek hzl arj istasyonu saysna ulat. Astor arj’n son olarak Ankara’daki bir alveri merkezinde kurulan 200’nc yksek hzl arj istasyonunda ayn anda 16 elektrikli ara arj olabilecek.Astor arj Gelitirme Mdr Gkhan Eraslan, AA muhabirine, 2024 ylnda elektrikli ara satlarnn nceki yla gre neredeyse 2 kattan fazla arttn syledi.Enerji Piyasas Dzenleme Kurumu raporuna gre kasm sonu itibaryla Trkiye’de 167 bin elektrikli ara bulunduunu ifade eden Eraslan, yln 175-180 bin elektrikli arala bitirilmesinin beklendiini belirtti.Elektrikli ara saysndaki bu artn ok deerli olduunu vurgulayan Eraslan, elektrikli aralarn yaygnlamas noktasndaki en nemli problemlerden birini arj noktas ihtiyacnn oluturduuna iaret etti.Bu geii hzlandrabilmek iin elektrikli ara arj istasyonlarna ynelik ciddi yatrmlar yaptklarn anlatan Eraslan, yle konutu:”Trkiye genelinde 597 araca ayn anda hizmet verebilir pozisyondayz. Pazardaki dier oyuncular da deerlendirecek olursanz Trkiye’de u anda yeterli dzeyde elektrikli ara arj istasyonu olduunu kesinlikle syleyebiliriz. Avrupa ortalamalarna gre u an ara bana en fazla DC soketin dt lke Trkiye. Bu ok kymetli bir veri. Bu da gsteriyor ki Trk halk gnl rahatlyla arj istasyonlarn kendisine tehdit olarak grmeden elektrikli ara satn alabilir.Elektrikli aralarn alk olduumuz geleneksel aralara gre birok farkll var. Burada teknoloji deneyimi, konfor gibi hususlar nemli. Mteriler zellikle test sr yaptklarnda, elektrikli ara kullandklarnda elektrikli araca geme ihtimalleri artyor. eitli n yarglar da var elektrikli aralarla alakal. Bu n yarglar da maalesef elektrikli ara sektrnn satlarnn nndeki bir dier engel. nsanlar deneyimledike, kullandka elektrikli ara satlarndaki artn her yl zerine koyarak devam edeceini ngryoruz.”- KAHVE MOLASI SRESNDE ARJAralarn batarya teknolojisindeki gelimelerin nemine vurgu yapan Eraslan, u deerlendirmelerde bulundu:”En nemli konulardan biri aralarn arj alabilme kapasiteleri. Trk genelinde 597 soketimizin yzde 75’ini DC olarak konumlandrdk. Bu ok kymetli. Ne demek? Mterilerimiz yzde 20 arjdan, yzde 80 arja 25 dakika ulap konforlu olarak yolculuklarna devam edebiliyorlar. En nemli zelliimiz ortalama soket glerimizin rakiplerimize nazaran ok daha yksek oluu. Temel odak noktamz, zellikle ehirler aras yollarda yolculuk yapan mterilerimizin en hzl ekilde aralarn arj ederek, arjda geirmi olduklar sreyi kahve molas, dinlenme olarak grp yola devam edebilmeleri.arj hznz ne kadar fazlaysa ve aralarnz ne kadar hzl arj edebiliyorsanz menzil konusu o kadar sizin iin problem olmaktan kyor. Grdmz en nemli eksiklik yksek hzl arj istasyonlaryd ve tm yatrmlarmz buna gre yapyoruz. u an 300 kilovatlk arj niteleri kullanyoruz. Bunlar ileride artrmay planlyoruz. nk aralarn arj alma kapasiteleri arttka ve gl cihazlarda arj edebilme imkan olduka arj sreleri ksalacak. Biz de tm yatrmmz, stratejimizi bunun zerine kurguluyoruz.”Gkhan Eraslan, gelecek yl Trkiye’de her 200 kilometrede bir arj istasyonu eriimi sunmay hedeflediklerini syledi. Hizmet verdikleri il saysn 2025 sonunda 49’dan 81’e karmay amaladklarn bildiren Eraslan, “2025 bizim iin byme yl olarak geliecek. Yatrmlarn 2030 ylna kadar artarak devam etmesini umuyoruz. 2030 ylnda Trkiye’de 1 milyon 300 bin elektrikli ara olaca ngrlyor. Bu aralar arj edebilmek iin gerekli altyapnn oluturulmas lazm. Trkiye’nin hali hazrdaki elektrik altyapsnda mutlaka gz nnde bulundurulmas gerekiyor.” dedi.