Bütün dünya Türk silahlarıyla donatılıyor: TB2 alan ülkeden şimdi de TULPAR hamlesi!!!
Polonya’nın K9 SPH bileşenlerine dayanan bağımsız bir ağır sınıf paletli zırhlı araç (HIFV: Heavy Infantry Fighting Vehicle) geliştirmeyeceği kesinleşmişti. PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.) ve HSW’den (Huta Stalowa Wola) oluşan konsorsiyum, Polonya Milli Savunma Bakanlığı’ndan HIFV’leri tedarik etmek için izin alarak sıfırdan bir araç tasarlamak yerine, tedavülde bulunan yabancı bir araç tasarımını Polonya Ordusu’nun gereksinimlerine uyarlamayı planlıyor. Bu gelişme, Polonya’nın yerli üretim olan Borsuk ZMA’nın yanında üretilecek yeni bir ağır sınıf zırhlı muharebe aracının silahlandırılmasında ZSSW-30 tareti kullanılacak olmasını da gündeme getiriyor. X platformu üzerinden konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Junsupreme isimli savunma sanayii araştırmacısı, devam eden süreci paylaştı. 14 Ağustos 2023 tarihinde PGZ ve HSW’den oluşan konsorsiyum, ZSSW-30 insansız kuleli platformlar da dahil olmak üzere çeşitli konfigürasyonlarda birkaç yüz adet paletli zırhlı aracının tedariki için Polonya Savunma Bakanlığı Silahlanma Ajansı ile bir çerçeve anlaşması imzalamıştı. Düzenlenecek ihalede Polonya’da ağır sınıf zırhlı muharebe aracı (HIFV: Heavy Infantry Fighting Vehicle) üretmek için lisans satmayı düşünen 3 şirketten proje teklifleri yer alıyor: -Almanya merkezli Rheinmetall tarafından geliştirilen ve Macaristan ile ortak olarak sunulan Lynx KF41 -Güney Kore merkezli Hanwha Defence tarafından üretilen AS-21 Redback -Türkiye’den OTOKAR’ın geliştirdiği TULPAR paletli zırhlı muharebe aracı Savunma sanayii analistleri teklif seçimindeki belirleyici faktörün, Polonya’da HIFV üretme lisansının kapsamı ve maliyeti olacağını belirtmekte. Keza geçtiğimiz süreçte OTOKAR’ın Romanya’da yerel üretim olanakları sağladığı görülmüştü. Hanwha tarafından sunulan AS-21 Redback, Redback STANAG seviye 6 zırhı ile mevcut platformlar arasında en yüksek koruma seviyesine sahip olabilir. Bununla birlikte zırh ve bazı sistemler, lisans maliyetlerini büyük ölçüde artırabilen ve kararı etkileyebilecek potansiyel ihracat konusunda kısıtlamalar getirebilen İsrail kökenlidir. Ayrıca Polonyalı askerler, Redback ZMA’daki iniş rampasının üzerindeki piyade eşyaları için yerleştirilmiş raf gibi bazı kullanıcı odaklı olmayan çözümlerden şikayet etmekte. Rheinmetall ve Macaristan tarafından ortaklaşa sunulan KF41 Lynx teklifi, lisans maliyetlerini de etkileyebilir, çünkü bölünecek daha fazla kuruluş olacaktır. Tekliflerinde yüksek fiyatlandırmasıyla tanınan Rheinmetall şirketinin Polonya ile bilinen iş birlikleri ise şu şekilde; Leopard 2PL tanklarının modernizasyonu ve 155 mm mühimmat alımı. Bu durum, Polonya’nın HIFV olarak KF41 Lynx aracının lisansını satın alma kararı üzerinde etkili olabilir. Buna karşın KF41 Lynx, oldukça büyük bir iç hacme ve ağırlığa sahip olmasına rağmen hidropnömatik süspansiyon sistemine ve yüksek zırh korumasına sahip değildir. Aracın aktif zırhla desteklenebildiği ifade edilse de halihazırda hiçbir fuarda bu zırhlı modülü görülmemiştir. Polonya Silahlanma Ajansı’nın bildirdiği gibi rekabetçi fiyat ve teknoloji transferinin kapsamı, 700 adet ağır sınıf paletli zırhlı araç için Polonya ihalesini kazanmada belirleyici faktör olacaktır. Bu bağlamda OTOKAR; Romanya ve Estonya’da, fiyat teklifinin çekiciliği sayesinde piyasadaki daha ciddi oyuncularla ihale kazanabileceğini geçmiş dönemlerde göstermiştir. Diğer tekliflerin ardından gelen ek sorunlar da düşünüldüğünde TULPAR paletli zırhlı araç, Polonya için uygun bir çözüm olarak görülmektedir. OTOKAR’ın portföyünde Polonya ihalesini etkileyebilecek iki platform daha var. Bunlar, ALPAR insansız kara aracı ve ARMA II 8×8 tekerlekli zırhlı araç. Halihazırda TULPAR paletli zırhlı aracında hidropnömatik süspansiyon sistemi bulunmamakla birlikte OTOKAR’ın ihaleyi kazanabilmesi için bu sistemin TULPAR’ın gövdesine kazandırılması gerekebilir. Bu bakımdan yeni tasarımların oluşturulması için gereken zaman ve maddiyat şirket tarafından karşılanabilir. kaynak: defenceturk