Devletin kasasına 297 milyon avro girecek! Dev proje için geri sayım başladı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Çukurova Uluslararası Havalimanı’nda basın açıklaması yaptı.Çukurova Uluslararası Havalimanı’nın yarın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımı ile açılışının yapılacağını belirten Bakan Uraloğlu, havalimanı ile ülkenin geleceğe açılan kanatlarının daha da büyüyeceğini söyledi.Uraloğlu, yarın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla resmi açılışının gerçekleştirilmesi planlanan Çukurova Uluslararası Havalimanı’nda incelemelerde bulundu.Mersin Valisi Ali Hamza Pehlivan ve Adana Valisi Yavuz Selim Köşger’in eşlik ettiği Uraloğlu, yetkililerden çalışmalar hakkında bilgi aldı.Uraloğlu, gazetecilere, dünyada ulaşılmadık hiçbir nokta kalmaması hedefiyle hareket ederek Türkiye’yi, en geniş uçuş ağına sahip ülkelerden birine dönüştürdüklerini söyledi.Çukurova Uluslararası Havalimanı’nın açılmasıyla aktif havalimanı sayısının 58’e çıkacağını belirten Uraloğlu, “Bu yıl temmuz sonu itibarıyla, hava yoluyla seyahat eden yolcu sayımız 129 milyon 738 bin 772’ye ulaştı. Bu sayı geçen yıl aynı dönemde yaklaşık 118 milyondu.” dedi.- MİMARİ DOKUSU BÖLGENİN YÖRESEL KÜLTÜRÜNÜ YANSITIYORUraloğlu, Çukurova Uluslararası Havalimanı’nın tasarımına değinerek, şöyle konuştu:”Hava yolu sektörümüzün gücüne güç katacak Çukurova Uluslararası Havalimanı ile sivil havacılık sektörümüzün gelişimi adına yeni bir imza daha atıyoruz. Ağaç formunda tasarlanan hava kontrol kulesi, Çukurova’nın narenciyesinden esinlenen turuncu rengi ve bölgenin simgesi pamuk motifleriyle süslü, Çukurova bölgesinin yöresel kültürünü de yansıtan mimari dokusuyla bölgeye yakışan muhteşem bir eser oldu.”Bölge insanını daha fazla bekletmemek için havalimanının altyapı inşaatını öz kaynaklarla bitirdiklerini dile getiren Uraloğlu, ana pistin en geniş gövdeli yolcu uçaklarının dahi iniş ve kalkışına imkan sağlayacağını anlattı.Bakan Uraloğlu, yapımı 3 etap olarak projelendirilen havalimanının toplam sabit yatırım bedelinin yaklaşık 244 milyon 515 bin avro olduğunu belirterek, “244,5 milyon avro yatırımla hayata geçen havalimanımızdan 25 yıl içerisinde 297 milyon 100 bin avro kira bedelini kamu olarak elde edeceğiz.” diye konuştu.- KARA VE DEMİR YOLU BAĞLANTILARIProjenin, bölgeye hizmet edeceğini vurgulayan Bakan Uraloğlu, şu değerlendirmede bulundu:”Yıllık 9 milyon yolcu kapasitesi, 110 bin metrekare terminal alanı, 3 bin 500 metre uzunluğa ve 60 metre genişliğe sahip ana pistiyle bölgenin tüm hava yolu ihtiyaçlarını karşılayacak. Başta Mersin ve Adana ile Osmaniye ve Niğde’ye de olan yakınlığıyla bu şehirlerde yaşayan 5 milyonun üstündeki vatandaşımıza hizmet edecek, Türkiye’nin Orta Doğu ülkelerine açılan en önemli kapılarından biri olacaktır.”Uraloğlu, havalimanının bölgesel olduğuna dikkati çekerek, “Çukurova bölgesinin gelişimine büyük katkı sağlayacak ve bölgesel kalkınmanın da inşallah lokomotifi olacak. Bölge ve ülke genelinde doğrudan ve dolaylı yaklaşık 3 bin kişinin istihdamına katkı sağlayacak. Bölgedeki işletmelerin hava yoluyla daha hızlı ve etkin şekilde mal taşımasını, yerel işletmelerin küresel tedarik zincirlerine entegrasyonunu kolaylaştıracak. Bu da bölgedeki işletmelerin daha geniş pazarlara açılmasını ve ihracat potansiyellerini artırmasını sağlayacak, uluslararası arenada rekabet gücünü artıracaktır.” ifadelerini kullandı.Havalimanına hem D-400 kara yolundan hem de otoyoldan ulaşım sağlanacağını dile getiren Uraloğlu, projeye bağlantı sağlayan 15,9 kilometrelik yolu da tamamladıklarını söyledi.Bakan Uraloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:”Projemiz kapsamında toplam 348 metre uzunluğunda 8 köprü ve 127 metre uzunluğunda farklı seviyeli kavşak inşa ettik. Yolumuz sayesinde zamandan 494, akaryakıttan da 84 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 578 milyon lira tasarruf sağlamış olacağız. Karbon salınımı ise yılda 10 bin 168 ton azaltacağız. Havalimanımızın yapımı devam eden Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren Yolu Hattı ile entegre olacak demir yolu bağlantısı üzerinde ise çalışmaları yoğunlaştırdık. Tüm inşa çalışmalarımızı 2026 yılı içerisinde tamamlamayı ve hattımızı hizmete açmayı hedefliyoruz. Demir yolu bağlantımız tamamlandığında hem Adana hem de Mersin’den trene binen vatandaşlarımız, Çukurova Havalimanı’na yaklaşık 23 dakikada hızlı, güvenli ve konforlu şekilde inşallah ulaşmış olacak.”- “ADANA ŞAKİRPAŞA HAVALİMANI KAPATILMAYACAK”Adana’daki havalimanına ilişkin iddialara değinen Uraloğlu, şunları söyledi:”Adana Şakirpaşa Havalimanı’nın kapatılacağına dair gerçeği yansıtmayan, yalan ve yanlış haberlere de açıklık getirmek istiyorum. Defalarca söyledik ama yine tekrar edelim, Adana Şakirpaşa Havalimanı kapatılmayacak. Bizler havalimanımızı, hakim rüzgar yönü açısından uygun şartlar, zemin, yer altı suyu seviyesi, şehir merkezlerine uzaklık ve ulaşım imkanları gibi birçok yönden değerlendirerek yer seçimi yapar ve havalimanlarımızı inşa ederiz. Bakanlık olarak yaptığımız etüt ve fizibilite çalışmalarıyla projelerimizi coğrafyanın emrettiği, mühendisliğin de müsaade ettiği imkanlar doğrultusunda hayata geçiriyoruz. ‘Oraya yakın oldu buraya uzak oldu’ diyerek şehirlerimizi ayrıştırmak gerçekten manasız. Tam tersine iki şehri yeni ortak paydada bir araya getirmesiyle birleştirici bir proje olduğunu çok net olarak söyleyebiliriz. Çukurova Uluslararası Havalimanı, bölgenin havalimanı ve adı üstünde olduğu üzere uluslararası bir havalimanı olarak Adana, Mersin, Osmaniye ve Niğde başta olmak üzere tüm bölgeye hizmet edecek.”Uraloğlu, Kalkınma Yolu Projesi’nin hayata geçmesiyle havalimanının öneminin daha da artacağını vurgulayarak, şunları kaydetti:”Proje hayata geçtiğinde Çukurova Bölgesi, Kalkınma Yolu’nun ülkemizdeki ilk duraklarından biri olacak ve bölgenin sosyoekonomik kalkınmasına büyük katkılar sağlayacak. Bu noktada Çukurova Uluslararası Havalimanı da hem bölgemizin hem de ülkemizin havacılık alanında uluslararası bir aktarma merkezi olması adına önemli bir yatırım oldu. Havalimanımız ile ülkemizin geleceğe açılan kanatları daha da büyümüştür.”İncelemede AK Parti Mersin Milletvekili Ali Kıratlı ve AK Parti İl Başkanı Adem Aldemir de yer aldı. GAZETECİLERLE SORULARINI CEVAPLADIUlaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Mersin’de yarın hizmete açılacak Çukurova Uluslararası Havalimanı’ndaki incelemesinin ardından basın mensuplarıyla bir araya geldi.Bir gazetecinin Instagram’a getirilen erişim engeline ilişkin sorusuna Uraloğlu, şu yanıtı verdi:”Burada, ‘Ne yaparlarsa veya nasıl davranırlarsa kapatırız’ şeklinde bir yaklaşım içerisinde değiliz. Bizim ülke olarak gösterdiğimiz demokratik yaklaşımı bu sosyal medya platformları maalesef göstermiyor. Çok net söylüyorum. Size hiçbir bildirim yapmadan hesabınızı bloke edebiliyor, kaldırabiliyor, bazı paylaşımları komple engelleyebiliyor. Sonuçta özel bir şirket, elbette onun da kuralları, kaideleri olacak ama yerine göre sizin kanunlarınıza hilaf şeyler yapabiliyorlar. Dolayısıyla biz bu anlamda kesinlikle sosyal medya platformlarının faaliyetlerinin sürdürülmesinden yanayız. Asla bir yasakçı zihniyet içerisinde değiliz.”Instagram konusunda görüşmelerin devam ettiğini dile getiren Uraloğlu, “Instagram ve diğer sosyal medya platformlarıyla sürekli iletişim halindeyiz. Onlara öncesinde de bildirdiğimiz şeyler vardı. Son süreçte de bildirdiğimiz konular var. Burada neler var? Bizim ‘katalog suçlar’ ile ‘toplumumuz ve ülkemizin hassasiyetleri’ dediğimiz konular var. Sürekli bildiriyoruz. Dün arkadaşlar tekrar değerlendirdi, bir noktaya kadar geldik. Biz de gerçekten bir an önce çözelim istiyoruz.”- “ÇOCUKLARIMIZIN DA NELERLE MUHATAP OLDUĞUNA HEP BERABER BAKMAMIZ LAZIM”Uraloğlu, oyun platformu Roblox’a erişim engeli getirildiğini anımsatarak, şunları kaydetti:”Yeni bir sosyal medya yasaklanmasıyla ilgili bizim aktif olarak sürdürdüğümüz bir çalışma yoktu. Ama her halükarda takip ediyor, denetliyoruz. (Roblox) Bir çocuk oyun portalının engellenmesiyle ilgili Adana 6. Sulh Ceza Hakimliğinin aldığı karar gereğini biz Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) olarak yapmak noktasındaydık. Onu da yaptık. Ben gerçekten şunu söyleyeyim, benim gündemime hiç gelmemişti. Küçük bir çocuğumuz yok belki ondan dolayı. Böyle bir platform olduğu ve bu kadar takipçisi olduğu benim gündemime gelmemişti ama mahkemenin yasaklama gerekçelerine baktığımızda gerçekten çocuklarımızın da nelerle muhatap olduğuna hep beraber bakmamız lazım. Bunlar bizim çocuklarımız. Onu da sizin takdirinize bırakıyorum. Biz orada sadece kararı uygulama noktasında olduk.”Bir gazetecinin Adana’ya yapılacak ana konteyner limanı ile Mersin’de yapılması beklenen konteyner limanına ilişkin soru üzerine Uraloğlu, siyasetçiler olarak kimseye haksızlık edilmesi gibi düşüncelerinin olmayacağını belirtti.Şu anda Türkiye’de 217 limanın olduğu bilgisini veren Uraloğlu, şöyle devam etti:”Halihazırda kapasite kullanma oranımız yüzde 48. Esasında taşınan yükler iki katına çıksa bile Türkiye’de buna bir kapasite var demektir. Ama şöyle bir problem var. A noktasındaki limanın kapasitesi yüzde 100. B noktasındaki limanın kapasitesi yüzde 25. Dolayısıyla dengeli bir dağılım yok. O zaman bu ne demektir, bazı yerlerde yeni limanlara, tesislere ihtiyacımız olacak demektir. Aynı şekilde bu mevcut tesislerin de büyütülmesine ihtiyacımız olacaktır demektir. Bu noktada hem Mersin’de hem Adana’da yeni konteyner veya dökme yük ki bunları karma yapıyoruz, liman projelerimiz devam ediyor.”Uraloğlu, sadece bugünü planlamadıklarını belirterek, “Kalkınma Yolu koridorumuz var. Buradan ciddi yük düşünüyoruz. İskenderun, Hassa, Dörtyol tarafında 19 kilometre demir yolu, kara yolu düşünüyoruz. Akdeniz havzasında şu andaki kapasite yeterli değil ama geleceği planlama adına bize bir, iki liman bile yetmeyecektir. Onun için her ikisine de devam ediyoruz. Bundan net emin olabilirsiniz.” ifadesini kullandı.Çeşmeli-Erdemli-Silifke-Taşucu Otoyol Projesi’nin Çeşmeli-Kızkalesi kesimindeki otoyol bağlantısına ilişkin soruya da Uraloğlu, bu projeyle ilgili o yöreden vatandaşlarla görüştüklerini dile getirdi.Havalimanı otoyol bağlantı ücretlerine ilişkin de soru üzerine Uraloğlu, bu yolun fiyatlarını bildiğini ve neredeyse bedava olduğunu dile getirerek, “Mersin, Adana, Gaziantep ve Osmaniye’deki talepleri dikkate aldığımızda bu otoyolun tamamını ücretsiz yapmamız lazım. Şu anda aldığımız ücretlerde gerçekten bunun bakımına yetiyor- yetmiyor noktasındayız. Orada kesinlik kar marjı yok. Zaman zaman gündeme geliyor. Birkaç liralarla ifade ettiğimiz rakamlardır. Orada yeni bir düşüncemiz yok.” diye konuştu.- ADANA ŞAKİRPAŞA HAVALİMANI’NIN DURUMUAdana Şakirpaşa Havalimanı’nın güncel şartlara uygun olmadığını belirten Uraloğlu, şöyle konuştu:”Orada artık bizim insanımıza yakışan bir ortam yok. Mevcut yerde daha iyi geliştirebilir miydik? Oradaki yerleşimde egzoz emisyon noktasında bütün Adanalıların üzerinde çok net günde yüzlerce uçağın uçtuğu egzoz emisyon ve gürültü rahatsızlığı var. Biz sadece Adana’yı, Mersin’i, Osmaniye’yi, Niğde’yi düşünmüyoruz. Biz bütün bölgeyi düşünüyoruz. Burada Çukurova Havalimanı’nın sadece bölgesel değil uluslararası bir havalimanı olması noktasında ortaya bir irade koyduk.”Uraloğlu, havalimanlarının yerinin belirlenmesinde dikkate alınan önemli şartlar olduğunu vurgulayarak, “Biz burada doğrusunu yapma gayretinde oluyoruz. Şakirpaşa Havalimanı halihazırda bizim bir özel firmanın eğitim uçuşları için kullanılıyor. Acil durumda, yangınlarda hala kullanılıyor. Türk Hava Yolları ile konuştuk. Türk Hava Yolları orada bir eğitim akademisi açıyor. İlk etapta 12 uçakla orada eğitimlere başlayacak ve yeni ambulans uçaklar, İHA, SİHA, duruma göre belki yedek meydan… Bu noktada biz Şakirpaşa Havalimanı’nı kesinlikle kapatmayacağız. Elbette burası olduktan sonra oranın işlevi ancak bu dediğim kapsamda olabilecek çünkü başkasına çok müsaade etmiyor. Mümkün olduğu kadar her iki ilden de buraya eleman alma gayreti içerisinde olduk ama birçok çalışanımızdan Adana’dan buraya geleceğini söyleyebilirim.” diye konuştu.TEKNOFEST Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali’nin 2-6 Ekim’de Adana Havalimanı’nda düzenleneceğini anımsatan Uraloğlu, “Orada Türk Hava Yolları özelinde ‘uçak bakımıyla ilgili neler yapabilirizi’ ayrıca konuşuyoruz. Dolayısıyla orası havacılıkla ilgili olmaya devam edecek. Adana’nın sanayisine de katkı sağlaması noktasında da gayretlerimiz var.” dedi.Bakan Uraloğlu, bir meslek lisesine havacılık bölümü açılması üzerine gelen talep üzerine, valilik tarafından ilgili yerlere bu talebin yapıldığını belirterek, bu konunun takipçisi olacağını söyledi.Bir gazetecinin Adana’dan havalimanına 35 dakikada geldiğini belirtip, buraya erişim yönündeki sorusuna Uraloğlu, 35 dakikanın çok uzun zaman olmadığını vurguladı.Havalimanına erişim noktasında değerlendirmede bulunan Uraloğlu, şöyle konuştu:”Şakirpaşa’da hemen yakında olunca burası belki ilk etapta uzak olarak adlandırılabilir. Burada ana ulaşım aksımız demir yolu bağlantımız olacak. Onla ilgili rayları döşedik. Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren Hattı’mız devam ettiği için orası kapalı. Hızlı tren hattımızı bitirdiğimizde zaten artık havaalanına, Adana’ya zaten bağlantı vereceğiz. Burada sadece Adana ve Mersin’e, havaalanına yönelik işletmecilik yapabilir miyiz? yapabiliriz. Bu mümkün. Sanki daha mantıklısı her iki ilden doğrudan buraya. Bunu yaptığımızda da buraya sadece 23 dakikada ulaşacağız. Siz evinizden çıktığınızda 23 dakika sonra havaalanında olacağına emin olacaksınız. Trafik problemini kafanızda olmayacak. Bunu sağlamış olacağız.”Uraloğlu, soru cevabın ardından bir süre basın mensuplarıyla sohbet etti.