Ekim ayı İSO Türkiye İhracat İklimi Endeksi verisi belli oldu
Bu endeks, Türkiye imalat sektörünün ana ihracat pazarlarındaki faaliyet koşullarını ölçmekte. Eşik değer olan 50,0’nin üzerindeki rakamlar ihracat ikliminde iyileşmeyi, 50’nin altındaki rakamlar ise bozulmayı gösteriyor.Eylül ayında 50,5 olan endeks, ekim ayında 51,1’e çıkarak ihracat ikliminde ılımlı ancak daha belirgin bir iyileşme olduğunu ortaya koydu. Bu, dış talep koşullarında art arda on anket döneminde iyileşme yaşandığını gösteriyor.ALMANYA VE FRANSA’DA DARALMA İhracat iklimindeki genel iyileşmeye karşın, Türkiye’nin en büyük ihracat pazarlarından Almanya’da ekonomik aktivite ekimde de daralmaya devam etti. Fransa da benzer bir daralma yaşadı. Bu iki pazar, Türkiye’nin imalat ihracatının %13’ünü oluşturmakta. Avrupa’nın diğer bölgelerinde ise genel olarak pozitif bir tablo görülüyor; Birleşik Krallık’ta üretim artarken, İspanya’daki büyüme yüksek seviyesini korudu. İtalya ise hafif bir düşüşten sonra tekrar büyümeye geçti.ABD VE ORTA DOĞU’DAKİ GÜÇLÜ BÜYÜME Türkiye imalat sanayi ihracatının %6’sını oluşturan ABD’de ekonomik aktivite artmaya devam etti ve büyüme trendi 21. aya ulaştı. Kanada’da da mayıstan beri ilk kez üretim artışı görüldü. Orta Doğu’da ise en güçlü büyüme Birleşik Arap Emirlikleri’nde yaşandı ve son altı ayın en yüksek seviyesine ulaştı. Suudi Arabistan, Katar ve Kuveyt’te üretim artarken, Mısır ve Lübnan’da küçülme sürdü. Lübnan’daki daralma son 44 ayın en yüksek seviyesinde.DİĞER PAZARLAR VE GENEL DURUM Rusya’da ekonomik aktivite ılımlı artış gösterirken, Hollanda ve Romanya’da üretim daraldı. En sert üretim kaybı ise Avusturya’da yaşandı.S&P Global Market Intelligence Ekonomi Direktörü Andrew Harker, Almanya’nın düşük performansına rağmen, ihracat ikliminin genel olarak iyileşmeye devam ettiğini belirtti. Orta Doğu ve ABD’nin büyüme odaklı olmaya devam ettiğini ve Türk imalat sektörü için yurt dışı pazarlarda geniş seçeneklerin olduğunu ekledi.