evreci yerli motorlar greve hazr
Teknoloji ve Mhendislik Grup Mdr Volkan Gn, AA muhabirine yapt aklamada, bu yl ierisinde oluan yeni reglasyonlara uyum salamak amacyla rettikleri motorlara ynelik eitli almalar yaptklarn syledi.Geen yl ierisinde zellikle traktrlerde kullandklar 48’den 105 beygir gce sahip, 3 ve 4 silindirli S8000 olarak nitelendirdikleri motorlar zerinde yeni Stage-5/Faz-5 emisyon almalarn gerekletirdiklerini bildiren Gn, yle konutu:”lkemizin kabiliyetleri nezdinde yerli ve milli unsurlar kullanarak hem reglasyon hem de tip onay almalaryla ilgili TBTAK’la birlikte belli almalar gerekletirdik. TBTAK’taki Motor Mkemmeliyet Merkezinde motorlarmzn tip onay sertifikalarn aldk. Burada hem bizim hem TBTAK tarafnn ciddi destekleriyle akreditasyon altyaps oluturuldu. Sonrasnda motorlarmzn, zellikle 4 silindirli motorlarmzn sertifikasyonlarn Motor Mkemmeliyet Merkezinde Trk Standartlar Enstits tarafndan gerekletirdik. Bu sre zarfnda reglasyonlara gei ayn zamanda TMOSAN’n bir ‘common rail’ motora gei sreci paralelinde devam etti. u anda tm traktrlerimizdeki motorlarmz ‘common rail’ olacak ekilde almalarmz yrtyoruz. Ayn zamanda Haziran 2022 itibaryla TMOSAN, zel Endstri Blgesi olmaya hak kazand. Bulunduumuz 1,6 milyon metrekare alan TMOSAN zel Endstri Blgesi. Bu srete gerek fabrikadaki retim ve kalite altyaps, gerekse ileme operasyonlarnda ciddi yatrmlar gerekletirildi.u ana kadar yaklak 21 milyon avroya yakn yatrm gerekletirdik. zellikle motor dinamometreleri, ileme hatlar, ileme tezgahlar, robotik hatlar, askeri projelerde de kullandmz motorlara ait zel ileme tezgahlar yatrmlar gerekletirildi. TMOSAN olarak motorlarmz 48 beygirden 125 beygire kadar retebiliyoruz. Planlarmz 140 beygire kadar da karmak.”- YILLIK 20 BN EGZOZ EMSYON SSTEM YATIRIMIMotorlarn kalifikasyonuyla beraber traktrlerde de baz deiiklikler olduunu anlatan Gn, Faz-5 motora geile beraber bir egzoz emisyon sistemine ihtiya doduunu, AR-GE almalar sonrasnda bu kabiliyeti lkeye kazandrmak adna yatrm yapma karar aldklarn bildirdi.zel Endstri Blgesinde 10 bin metrekare kapal alanda yaklak yllk 20 bin adet egzoz emisyon sistemi retecek bir fabrika kurmak iin almalara baladklarn belirten Gn, u deerlendirmelerde bulundu:”Bu almayla beraber TMOSAN, 45 beygirden 115 beygire kadar tm traktr serilerinde yenilemeyi, yeniden tip onay ve sertifikasyon sreleri yrtmeyi youn ekilde devam ettirdi. Traktr motorlarmzn hem dinamometre hem de traktr zerinde eitli testleri gerekletirildi.2025’le beraber motorlarmz artk Faz-5 olarak retmeye balayacamz buradan syleyebilirim. nmzdeki yl kullanclarmz Faz-5 motorlarmz kullanacak.”Faz-5’in u anda alannda Avrupa’nn en temiz motor sertifikasyonu olduuna dikkati eken Gn, “Karbon emisyonu dk ve Avrupa standartlarnda en evreci motoru reten bir retici konumunda olacaz.” dedi.- YZDE 97 YERLLK SEVYESVolkan Gn, Trkiye’de motor retim tarafnda TMOSAN’n lider konumdaki firmalardan olduunu dile getirerek, unlar kaydetti:”Bulunduumuz sektrde genellikle yabanc meneli alt sistemler kullanlyor. Tabi jeopolitik evre, sre ierisindeki alt sistemlerin tedarik edilebilme gl baz soru iaretlerini bnyesinde barndryor. TMOSAN’n her daim mottosu yerli ve milli olmasdr. TMOSAN’n retmi olduu traktrlerdeki yerlilik oran yzde 97. Motor, transmisyon, aktarma organlar, alt sistemler dahil yzde 97 yerlilik oran yakalam bir firmayz. Gururla Faz-5 geiinde de kendi motorumuzu Avrupa seviyesine getirerek mterilerimize sunacaz. Dolaysyla sadece rakiplerimiz asndan deil, lkemiz asndan da kritik retici konumumuzu koruyacamz belirtmek isterim.”