Sessiz kalmak sanata hizmet deil ihanettir

0



Kabata Erkek Lisesi’nde TRT tarafndan dzenlenen “12 Punto” dl treni ve gala gecesinde konuan Altun, Trkiye’nin en byk senaryo gelitirme ve ortak yapm platformu olan 12 Punto’nun dl trenine katlmaktan byk memnuniyet duyduunu syledi.Trkiye Yzyl’nda lkenin, her alanda olduu gibi kltr ve sanatta da nemli atlmlar gerekletirdiini belirten Altun, TRT’nin katk verdii yapmlarla, yapmn gerekletirdii sinema filmleri, belgeseller ve dizilerle sektre olan desteini artrarak eitlendirdiini ifade etti. Yakn gemite “Aybke: retmen Oldum Ben” ve “Kesime: yi Ki Varsn Eren” gibi, sinemann evrensel diliyle yaplan filmlerin, Trkiye’nin deerleri ve kahramanlarn milletle buluturmada nemli giriimler olduunu dile getiren Altun, “Yarn 8. yl dnmn yaayacamz, milletimizin 15 Temmuz 2016’daki kahramanca mcadelesi belgesel, ksa film, dizi ve sinema gibi birok farkl TRT yapmyla izleyiciyle bulutu, bulumaya devam ediyor.” diye konutu. 12 Punto’nun son yllarda TRT’nin sinema sektrne yapt nemli katklardan biri olduuna dikkati eken Altun, yle devam etti: “12 Punto, Trkiye’de sinema sektrne ynelik yaplan gerek anlamda yapc ve kalc bir proje ve bana sorarsanz bir baka rnei de yok. Bugn geldii nokta itibaryla 12 Punto, son 6 ylda uluslararas sinema sektrnde referans gsterilen platformlardan birine dnm durumda. Bu ksa srede, 12 Punto kapsamnda toplam 111 proje dle layk grld. 12 Punto’nun salad destekler sayesinde ekilen filmlerin, dnya sinemasnda ses getirmeye balamas bizim iin, Trkiye, TRT ve Trk sinemas iin gurur kaynadr. ‘Bir Tutam Karanfil’, ‘Hayat’, ‘Neandria’, ‘Kam’, ‘Turna Misali’, ‘Hara’, ‘Tereddt izgisi’ ve ‘Balanglar’ gibi projeler, Venedik’ten Tokyo’ya, Toronto’dan Varova’ya, dnyann en prestijli festivallerinde boy gsterdi, bunlarla gurur duyuyoruz.”Sanat ve sanaty, sahip olduu sosyopolitik ve sosyokltrel dzlemin sahicilii ve derinliiyle ele almann nemli olduunu dndn aktaran Altun, “Gnmzn egemen sanat anlaylaryla, nitelikli sanat ve sanat arasnda maalesef kapanmas pek de kolay olmayan bir mesafe var. Bir uurum var adeta. Belki de bu uurumun sebebini sanat anlaynn anmasnda ve sanatnn sahiciliini yitirmesinde aramalyz.” eklinde konutu. Sovyet-Rus film ynetmeni Andrey Tarkovski’nin “Bana yle geliyor ki dnya mcadele etmemiz iin var. imizdeki iyilik ve ktlk savasn ve iyilik kazansn ki ruhsal olarak gelielim.” szn anmsatan Altun, bugnn egemen sanat anlaynn, iyilik ve ktlk sava, hak ile batl sava gibi insanlk tarihiyle paralel bir sahicilie sahip olup olmadnn sorgulanmas gerektiini vurgulad.- “GRD AKSAKLII, SORUNU DERT EDNEN SANATILAR VE ONLARIN ELETRLER OLDUKA KIYMETL”
Altun, “Ne yazk ki sanat dnyadaki kresel statko tarafndan popler, hatta vulgar bir araca dntrlmek isteniyor. Egemen kapitalist dng, makine, sistem ne derseniz deyin sanat tecime elverili hale getirmek iin son 200 yldr biteviye gayret ierisinde. Bu trden bir sanat anlaynn icracs olan aktrler ise sanatdan ok belki de sanat giriimcilerine dnyor. Egemenlerin ve popler kltrn ajanlar haline geliyor.” deerlendirmesinde bulundu.Bu szleri sylediinde esas itibaryla sz sanatn, sanatnn sahiciliine, hakikatperverliine ve sorgulayclna getirdiini, sanatnn sahici, hakikatperver, eletirel ve ayn zamanda cesur olmas gerektiini belirten Altun, yle devam etti:”Sanatnn eletiri ve muhalefetinin, sanatn itenliini, sahiciliini ve derinliini yanstmas ve kuatc nitelie sahip olmas gerekir. Ukrayna’da ocuklar, kadnlar, yallar lrken hakl olarak tepki gsteren sanatnn, Filistin’de 16 bin ocuun, 10 bini akn kadnn katledilmesi karsnda sessizlie gmlmesi, maymunu oynamas; sanatla, sanat kimliiyle badamayaca gibi insanlkla da badamaz. Ayn ekilde terr saldrlarna ve terr rgtlerine sessiz kalmak hatta yeri geldiinde terr rgtleri iin sempati oluturmaya almak esas itibaryla sanata hizmet deil ihanettir. Grd aksakl, sorunu dert edinen, iinden kt milletin derdiyle dertlenen, toplumun gittii yne dair syleyecek sahici sz olan sanatlar ve onlarn eletirileri olduka kymetlidir. Fakat kendi mahallesinin iddetinden, basksndan korktuu iin susan, kresel sistemin adaletsizliklerine kar sanatnn gcn, dilini kullanmayan bir sanatnn gerek anlamda ne muhalifliinden ne eletirelliinden sz edilebilir.Ben bu balamda 12 Punto giriimini hususiyetle deerli gryorum. Bu platform altnda bir hakikat aray ierisinde olan gerek sanatlar eserlerini ortaya koymaya alyor. 12 Punto kresel kabullere, tahakkm biimlerine, egemen sanat anlaylarna kar sanatn ve zgr sanatnn yannda yer almak iin alm bir platformdur. Bunun en nemli gstergesi ise 12 Punto’nun bu sene hayata geirdii Filistin sinemas zel blmdr. Filistin’i artran bir grseli tamann, istilac ve igalci bir g olan srail’i eletirmenin iten atlma, hapsedilme nedeni olduu bir dnyada Filistin sinemas zel blm yapmak ayn zamanda bir meydan okumadr. Kresel adaletsizlie, bu adaletsiz sisteme meydan okumadr. Maha Hac’n ‘Akdeniz Atei’, Kamal el Cafari’nin ‘Bir Fedai Filmi’, Annemarie Jacir’in ‘Dn Davetiyesi’ ve Mai Masri’nin ‘3000 Gece’ filmleri, sanatn gcn, sorumluluunu ve eletirelliini hakiki manada gzler nne seriyor. Bu filmler, dnya kamuoyunun dikkatinden karlmaya allan bir konuyu, sinemann gcyle gzler nne seriyor.”12 Punto’nun gelecek yllarda daha byk baarlara imza atmasn temenni eden Altun, dl kazanan yapmlara emek verenler ile TRT Genel Mdr Mehmet Zahid Sobac ve ynetimine teekkr ederek, “Bir kez daha, 8 yl nce Trkiye’nin istiklali ve istikbali iin cann hie sayan ehitlerimizi ve gazilerimizi kranla anyorum.” diye konutu.
Altun, TRT Ortak Yapm dlleri kapsamnda “Sineklerin Yasas”, “Topran Tuzu” ve “Bayram Resitali” isimli projelerin ynetmen ve yapmclarna dllerini takdim etti.Program, dle layk grlen yapmc ve ynetmenlerle aile fotoraf ekilmesinin ardndan sona erdi.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

File not found.