‘TC vatandaşı’ olan herkes, kendisini mutlaka ‘Ben Türk’üm..’ diye mi nitelemeli? – Yazarlar – Selahaddin E. ÇAKIRGİL
Cem zdemir isimli kii, (ki, Almanya’da Yeiller Partisi’nin, nde gelen isimlerinden ve halihazrda, Federal Hkmet’te Tarm Bakan..) Yani, kendisini Alman devlet mekanizmasnn hassas szgelerinden tam not alm olmal ki, onun Hkmet yesi olmas alman kamuoyu tarafndan da normal karlanm..
Bunda elbette en byk rol, zdemir’in, Trkiye’deki slam-siyas gelimelerden tpk alman kamuoyu ve btn Batllar gibi daima dehete kaplmasna aklamalarla bulunmas ve 1915- Ermeni Hadiseleri etrafnda, Osmanl’y ve TC’yi aka sulayan bir kii olmas.. Bu gibi aykr davranlar yznden, baz evreler onu hemen ‘sabetaist’ olarak bile nitelemilerdi de, bu satrlarn sahibi, o gibi sulamalar yapanlara, bu nitelemenin doru olmadn; nk, onun ailesinin Tokat’n Almus ilesinin bir kynden Almanya’ya ii olarak giden bir yoksul ailenin ocuu olduunu ve Almanya’da doduunu ve ‘sabetaist’lerin tamalar gereken temel zelliklerden birisi olan Yahudiliini gizleyen zengin Yahudilerden olmak gibi zelliklere sahib olmadn belirtmiti. Bu vesileyle ekleyelim: Cem zdemir’in 15 yl kadar ncelerde yaynlanan htrtnda da ilgin noktalar vard. Mesel, ilk ve ortaokul yllarnda alman arkadalarnn kendisine ayrmc bir yaklam sergilediklerini; onlarn o yaklamnn psikolojik etkisinden kurtulmak iin okulunu deitirip, bir Protestan Kilisesi’ne bal bir liseye kayt yaptrmas srasnda, lise mdryle arasndaki konumay nakleder. Lise Mdr ona, ‘Hangi dindensin?’ diye sorar; o da, Almanlarn Mslmanlar iin kullandklar tarifle, (Muhammed’in takipisi) mnsnda ‘Mohammedan..’ der.. Mdr, ironik bir tebessmle bakar, zdemir’e.. O da, ‘te.. O alayc bak burada da karma kt..’ diye dnr.. Ama, Mdr’n tebessmnn sebebi bakadr: ‘Anlyorum ki, slm’la fazla bir ilgin yok.. nk, hibir Mslman, kendisini ‘Mohammedan’ diye nitelemez, dininin slm olduunu’ syler.. zdemir bu anekdotu aktardktan sonra, ‘Ben, bir Mslmann kendisini Mohammedan diye niteleyemiyeceini bir Protestan Kilisesi’ne bal bir lisenin mdrnden rendim..’ diye yazar.. Evet, o merhalelerden gemi olan Cem zdemir, ‘Ben Almanyalym..’ diye bir kitab yazm, Trke olarak.. ‘Almancasnn kapanda ise, (Ben bu lkedenim..) mnasna gelen bir isimle, ‘Ich bin Inlnder..’ adyla yaynlatm.. Ekranlardaki tartmalarda skin tavrlaryla tannan tarihi Prof. Erhan Afyoncu, bu isimlendirmeye hmla itiraz ediyor ve, ‘O kitabn Trke basksnda kullanlan ‘Almanyalym..’ ibaresini Almanca olarak, aynen tercme etmi olsayd, Almanya’da o insana ‘deli’ derlerdi.’. diyor ve ‘Trkiyeliyim, Trkiye milliyetisiyim..’ gibi laflarn sylenemiyeceine, bu gibi kelimelerin tarihte bir temelinin olmadna dikkat ekiyor ve ‘Trkm, Trk milliyetisiyim ve Trkym’ gibi denilmesi gerektiini ileri sryor.Bu grne delil olarak da, ‘Ben spanyalym, ben Fransalym, denilemez’ diyor ve Fransa’da rk ve hangi etnik kkenden olursa olsun, Fransa devletinin vatandalarnn kendilerini Fransz olarak nitelediklerini iddia ediyor ve bylece oradaki Trklerin de kendilerini Fransz olarak nitelemeleri gerektiini -zmnen- sylemi oluyor. Kez, o mantkla, Yunanistan’n, oradaki Mslman Trklere , ‘kendinizi Mslman olarak niteleyebilirsiniz, ama, Trk diyemezsiniz..’ eklindeki siyasetlerine, Trkiye’nin yllardr resmen de itiraz ettiini hatrlatmak gerekiyor. ‘Ulus-Devlet’ iddialar zerinde oluturulan ovenist kltr ve siyasetleri, Mslman halklar iin de doru gibi kabul etmek yanltr. Afyoncu, Trklerin kurduu bu lkeye Trkiye denilir diyor ve ‘temel kurucu unsurun Trk olduunu’ srarla belirtiyor.. Bu ne kadar doru? Mslman corafyalarn, Mslmanlar u veya bu kavim adna diyerek fethetmediler, kurmadlar; ‘l’y- Kelimetullah’ (yani, Allah’n dinin hkim klnmas) dvas adna fethettiler ve rklarna, kavimlerine bakmadan.. Hz. Peygamber (S)’in etrafnda, Habe’ten Bill, ran’dan Selman, Yemen’den Eb Zerr, Anadolu’dan Suheyb-i Rum gibi isimler ayn slam Milleti’nin ekirdeini olutururken, Hz. Peygamber’in amcas olan Ebu Leheb’i (elbette zihniyetini) ise, 14 asrdr, Kur’an diliyle, lnetle anyoruz. Mslman topraklarn, orada yaayan etnik unsurlarn okluuna gre isimlendirmek gerekiyorsa, Osmanl dneminde de, 100 yl ncelere kadar Arabistan , Krdistan, Lazistan, Rumeli gibi blge isimleri kullanlyordu.. Lozan’dan sonra, snrlar dnda kalanlar bir yana, Krdistan ve Lazistan, 1923’den sona bile bir sre kullanld ve sonra ‘tek tip bir rk’ dncesi zerine bir ‘ulus-devlet’ anlay emperyalist glerin ideolojik dayatmalarnn gerei olarak doru ve kar yol sanld.. Ama o yolun nasl zehirli olduu grld, grlyor..Bu bakmdan, Afyoncu’ya, iddiasnn doru olmadn sylemek zorundaym. Hatt, Almanya ve Fransa’da, o lkelerin vatandaln elde etmi olan onbinlerin, kendilerini resm makamlar dnda, daima, ‘trk, krd, arab, afgan, fars, ermeni, grek/ yunan, rus ‘ vs. diye nitelediklerini belirtmeliyim. Etnik farkllklar ve rklar Sunnetullah gereidir; reddi veya, bu etnik farkllklar arptp, baz rk veya kavimlerin stnlk veya noksanl iin gereke olarak grmek temelden yanltr.Bu hassas konuya, Cuma gnk yazmzda da devam edelim, inaallah.. *