Türk yapımı 32 milyon araç yollarda
KAYNAKMehmet Ali KantarcıOtomotiv Sanayi Derneği (OSD) kuruluşunun 50. Yılını kutluyor. OSD Başkanı Cengiz Eroldu 1974 yılında 11 üyeyle kurulan derneğin bugün dünya liginde önemli bir konuma sahip olduğunu belirtti. Eroldu şunları kaydetti:“ Toplam üretimimiz bu 50 senede 32 milyon araç olmuş. Bunun 19 milyonu otomobil, 11,5 milyonu ticari vasıta. İhracatta da 19 milyon adet toplam, yani 19 milyon tane araç Türkiye’den ihraç edilmiş. Bunun 12 milyonu yine otomobil, 7 milyonu ticari araç olmuş. Kuruluşundan bugüne de otomotiv sanayinin kapasitesi 14 kat artarak 2 milyonun üzerine ulaşmış. Bunlar bizim 50 senede belki yaparken zorlandığımız, ama 50 senenin sonunda dönüp bir muhasebe yaptığımız zaman da etkilendiğimiz, gurur duyduğumuz rakamlar.”11 milyar dolarlık yatırımOtomotiv sanayinin son 10 yılda 11 milyar dolarlık yatırım gerçekleştirdiğini belirten Eroldu ,”Yaklaşık 250 milyar dolarlık ihracatımız söz konusu. Ve aynı dönemde de son yıllarda terse dönmüş olsa da 10 yıl toplamında 65 milyar dolarlık da bir dış ticaret fazlasıyla Türk ekonomisine önemli katkı vermiş üyelerden oluşuyor. Kapasitemiz az evvel de söylemiştim, Togg’u da dikkate aldığımızda 2 milyonun üzerinde yer alıyor”dedi. Erıldu şöyle devam etti:“Sektörün Türkiye’de toplam vergi gelirlerine katkısı da yüzde 11 olarak dikkat çekiyor. İhracatta birinci konumda olan bir sektör. İhracatımızın toplamı da 2023 yılında 36 milyar dolar gibi önemli bir rakama geldi. Türkiye’nin ihracatından yaklaşık yüzde 16 pay alıyoruz. Bu da son 18 yılda, yanılmıyorsam geçen sene hariç, her zaman otomotiv sanayi Türkiye’nin lider ihracat yapan sektörü oldu. Bu da bizim için tabi ki ayrı bir gurur vesilesi.”350 bin kişilik istihdamOtomotiv sanayisinin Türkiye’de yarattığı katma değerin 60 bin ve dolaylı çalışanlarla beraber 550 bin kişiye ulaştığını anlatan Eroldu ,” Türkiye sanayisindeki istihdam payımız yüzde 5’e yaklaştı. 200 patent başvurumuz, 11,7 milyar-12 milyar TL de Ar-Ge harcamamız var. 13 üyemizin 15 Ar-Ge Merkezi mevcut. Ar-Ge birimlerimizde de 6 bine yaklaşan mühendis çalışıyor” diye konuştu. Avrupa Birliği’ne baktıldığı zaman otomobil üretiminde 6’ncı sıradayız. Ticari vasıtada ikinci, toplamda da 4’üncüyüz. Dünya üretimine baktığımızda ise otomobilde 14, ticari vasıtada 9, toplamda da 13’üncüyüz.Eroldu “Bu yıl sonunda son yaptığımız tahmine göre ihracatımızı yine paralel bir şekilde 1 milyon 70 bin-1 milyon 120 bin adet olacak. Yani ihracat tarafında ilk 6 ayda yüzde 3 küçülmemize rağmen yine yılı yüzde 5 ile 10 arasında artışla kapatmayı öngörüyoruz. Toplam üretimimizde de iç piyasadaki yerli üretimin pazar payı kaybetmesinden dolayı bir miktar daha kötümseriz. 2024 yılını 1 milyon 450 bin- 1 milyon 500 bin eşiğinde, geçen senenin çok az üzerinde kapatmayı şu anda üyelerimiz tahmin ediyorlar. Pazarın nasıl hareket ettiğini hep birlikte göreceğiz.” Dedi.BYD yatırımı önemliBYD yatırımının Türkiye’deki diğer oyuncular için de olumlu olduğunu vurgulayan Eroldu,”Buradaki rekabet bütün oyuncuları dinç tutacak. İkincisi de Çin’den belli bir teknoloji transferi de ülkeye gelecek. Bunları alt alta koyduğum zaman aslında hükümetin koyduğu vergilerin de doğru olduğunun bir göstergesi. Çünkü bir yerde yatırımı hızlandıran bir şeye dönüştü aslında yani yüzde 10 olan gümrük vergisine konulan yüzde 40 ek yükümlülükler yatırım yapma kararlarını da hızlandırdı bence. BYD’nin arkasından başka oyuncular da gelebilirler, bunların hepsi Türkiye için bence son derece önemli.· Bakanlık ile görüştüğümde 5-6 tane üreticinin Türkiye ile temas halinde olduğu söylendi”diye konuştu.Çin’den alınan ek vergilerÇin’li araçlardan alınacak ek vergilerin ithalatçılarda yüzde 20-30 arasında bir fiyat artışını doğurabileceğini vurgulayan Eroldu, ,” O da onların Türkiye’de yaptıkları satışları bir miktar azaltır diye düşünüyorum. Yani pazarı bir miktar küçültebilir o açıdan. Çünkü bir de Türk müşterisi Çinli araçlarda bazı markaları bir fırsat olarak da gördü. Belki alma saiki olmayanlar da araç aldılar bu fırsatı değerlendirmek için. Onun için de pazarın küçülmesi yönünde de bir miktar etkisi olabilir ama muhakkak ki dış ticaret dengesine olumlu katkı sağlayacaktır diye düşünüyorum”dedi.