Volkswagen, BMW ve Mercedes-Benz’de büyük kriz
Almanya’nın önde gelen otomobil üreticileri Volkswagen (VW), BMW ve Mercedes-Benz, yılın üçüncü çeyreğinde büyük bir kâr kaybı yaşadı. 2024’ün temmuz-eylül döneminde üç şirketin toplam operasyonel kârı, geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 50 oranında azalarak 7 milyar 100 milyon Euro’ya geriledi. DW Türkçe’nin aktardığı habere göre, söz konusu şirketlerin toplam cirosu da benzer şekilde bir düşüş yaşadı ve yüzde 6 oranında azalarak 145 milyar 400 milyon Euro’ya geriledi. Operasyonel kâr marjı, şirketlerin ana iş faaliyetlerinden elde ettiği kârın, satış gelirlerine oranını gösteren önemli bir finansal gösterge olarak dikkat çekiyor. Yılın İlk Yarısı da Olumsuz Görünmüştü Alman otomobil sektöründeki kriz, yılın ilk yarısında da kendini gösterdi. 2023’ün ilk altı ayında, sektörün kazançları yüzde 18 oranında gerilerken, cirolarda ise yüzde 0,4’lük bir azalma yaşandı. Son dönemde, hem otomobil üreticileri hem de tedarik sektöründeki birçok firma, işten çıkarmalar ve kısa mesai uygulamalarına dair açıklamalar yaptı. Bu durum, Almanya’nın otomotiv sektöründeki kriz tablosunu daha da ağırlaştırıyor. “Kapkara Bir Çeyrek” Ernst & Young (EY) Piyasa Analisti Constantin Gall, Almanya’nın önde gelen üç otomobil şirketinin üçüncü çeyreğini “kapkara bir çeyrek” olarak tanımladı. Gall, Alman otomotiv sektörünün elektrikli araç üretiminde Çin gibi güçlü rakiplerle başa çıkmakta zorlandığını belirterek, bu rekabette ayakta kalabilmek için yapılacak yatırımların masraflı olduğunu vurguladı. Ayrıca mevcut üretim yapılarının da eski olduğunu ve bu sebeple daha verimli çalışmada zorluklar yaşandığını ifade etti. Gall, “Önümüzdeki yıllar bu şirketler için çok sert olacak” diyerek, sektörün önünde zorlu bir süreç olduğunu açıkladı. Binlerce Kişi İşten Çıkarılabilir
Almanya’daki otomobil sektörü, özellikle elektrikli araçlara olan talebin azalmasıyla büyük bir krize girmiş durumda. ABD’nin Köln’deki üretim tesisinde, Ford şirketi 2 bin 900 kişiyi işten çıkaracağını duyurdu. 2027 yılına kadar her dört iş pozisyonundan biri ortadan kalkacak. Bu tesislerde ayrıca kısa mesai uygulaması da devreye girecek. Volkswagen’de ise on binlerce işçi için işten çıkarma planları gündemde. Şirket, üç üretim tesisini tamamen kapatmayı planlıyor. Ayrıca, IG Metall sendikasının yürüttüğü toplu sözleşme görüşmelerinde henüz bir uzlaşı sağlanamamış durumda. Sendika, işçi maaşlarında yüzde 10’luk bir indirim talep ederken, işçi kesimi ise bu talebe karşı çıkmıştı. Alman otomotiv sektörüne tedarik sağlayan büyük firmalar da krizden nasibini alıyor. Bosch, ZF, Continental ve Schaeffler gibi dev tedarikçiler de binlerce çalışanını işten çıkarma ve kısa mesai uygulama kararı aldığını açıkladı. Bu gelişmeler, sektördeki krizin daha da derinleşeceğinin bir göstergesi olarak yorumlanıyor.